Filmrecension: Powder Blue

++ Godkänd, ok på TV, men kanske lite blåsning på bio

'Powder Blue'

Jaha, då har man plöjt igenom 'Powder Blue' då...
Filmen handlar om en frigiven kåkfarare, en f d präst, en strippa och en begravningsentreprenör vars öden berörs och strålar samman en julafton.

Lite... tafflig?

Det märks att regissören, producenten, tillika manusförfattaren Timothy Linh Bui har en ganska kort resumélista. Klippningen och berättandet är inte i närheten av den rytm och flöde som andra episodfilmer, där givetvis Robert Altmans flesta verk står som ledstjärnor i skyn, ex 'Shot cuts'.

För snygga Biel då?

Detta är ju den första film jag sett med Jessica Biel sedan hennes utspel och mitt inlägg om att "hon är för snygg för att få bra roller".
Är hon det då?
Jo, som lite känslomässigt trasig strippa så fungerar hon lite dåligt. Rollen känns mest platt och oengagerande och för all del "för snygg". Hon är verkligen en ovanligt blek och trist skådespelerska... Men snygg som f-n är hon, exponeras flitigt i rollen- både påklädd och icke påklädd.

Ner, ner, ner nerför backen ner...

Brukar inte det vara tecken på att man är i nerförsbacken, förresten? Jag kan inte påminna mig om att jag sett Biel naken så ofta i en film förut?

Filmen

Det är definitivt något fel någonstans i filmen. Den är trist och lite oengagerande, trots goda skådisar; Forest Whitaker, Ray Liotta, Lisa Kudrow, Patrick Swayze(nåja) och Kris Kristofferson, och ett manus man borde kunna ha gjort någonting utav. Filmen vill väldigt gärna vara känslosam och intelligent, men faller ganska platt på dåligt hantverk.
En tvåa i betyg känns ganska givet, t o m lite svag tvåa faktiskt.

Biel näckar ofta i denna, men det ger faktiskt inga extra plus för mig alls! *nåja*

//Zac, påminner om min bloggläsarundersökning

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
, , , , , , , , ,
- Underkänd, näe - inget att hänga i granen - undvikes som pesten!

1. Powder Blue är ett rent mästerverk ifråga om ämnet sökande efter kärlek och bekräftelse som människa.Man (plöjer) inte igenom denna film som du själv skrev för då har du helt missat tanken och bakgrunden med filmen.Hyr ett avsnitt av Bolibompa istället grabben.

NetRunner

SvaraRadera
  2. Hahaa - imponerande debut på min blogg måste jag säga. Nja, 'plöjer' - jag tror du läser in för mycket i det ordet. Jag tittar för all på väldigt mycket film, men jag har svårt att se att någon på allvar kallar denna för "ett mästerverk". Smaken är för all del som baken, men jag blir nyfiken på dina övriga filmpreferenser om detta skall hamna i gruppen "mästerverk"?

SvaraRadera

Skicka en kommentar

Spam, rasistiska och liknande kommentarer tas omedelbart bort. Ovidkommande, reklaminriktade och förvirrade kommentarer kan också tas bort utan misskund.
Inlägg äldre än en månad modereras, så ha tålamod för publiceringen.
Kontakta mig om du tycker dig ha blivit felbehandlad eller om du vill anmäla någon opassande kommentar.
Och du, snälla, håll dig till ämnet.
Alla kommentatorer står för sina egna åsikter.

Nu får vi lugna oss ett par hekto...

Detta känns som ett av de mer viktiga blogginläggen jag gjort under denna valrörelse. Den vulgära kampanjen där man plockar upp utförsäkrade extremfall emot Alliansregeringen känns både osmaklig, fördummande och rent ut sagt ovärdig en svensk valrörelse. Lovvärt försök Och nej, det handlar absolut inte om att jag negligerar eller nedvärderar svårt sjuka människor med berättelser som är svåra att ta in. Det handlar om att vi nu får dessa extremfall uppslagna på löpsedlarna som om det vore det normala. Det handlar dels om fyrkantig byråkrati och ett lovvärt försök att rensa upp i det svårnavigerade träsk som sjukförsäkringsfrågorna vuxit upp till under de senaste 20 åren. Ja, mer om det lite senare i texten. Tragik i kubik (se update under min signatur) Annica Holmquist, 55, lider av en svår sjukdom som får hennes kroppsdelar att växa okontrollerat. Hon kräks ofta av sina smärtor och kommer enligt läkaren aldrig kunna arbeta igen. Men Försäkringskassan vill att hon söker jobb – socia

Och verkligheten då?

Är inte detta (går-)dagens, för att kanske inte säga årtiondets sämsta rubriksättning på ledarplats , någon ledarplats, alla kategorier? De jämställer således en person som fällts för dråp och för dubbla mord , dömd enligt konstens regler i en demokrati , som skall avtjäna resterande straff i sverige. en som fängslats och torterats för att ha utfört sina journalistiska principer och skrivit om demokratiska reformer i hemlandet ...  Jag trillade först på Expressens ledare på Nyhetstorken , men var tvungen att kolla upp om det verkligen var sant - trodde faktiskt först att det var en photoshoppad bild... Jag tror jag spyr! Men det är ganska symptomatiskt för historien om Annika Östberg , även om det är draget till sin extremaste spets av (den numera arbetslösa, hoppas jag) rubriksättaren på Expressen. Vi har gott om andra fångar som suttit länge i fängelse och som säkert skulle må bra av att luftas lite. Lite verklighetsförankring om jag får be! Att hon n