Fortsätt till huvudinnehåll

..på näsan

Mina reflektioner kring dumheterna, från i förmiddags.

Piratpartiet slåss för att utrota mig

Jag tänker på mitt eget yrke. Jag skriver i en papperstidning, snart utrotningshotad. Jag skriver romaner och filmer i ett land där en hel generation unga blivit nätpirater som anser att kultur ska vara gratis.
Wow! Säg det till dagens rekordomsättning för film, konserter, bokförsäljning etc - hur dum och okunnig får man vara?
Låt oss ändra det till "nätpirater som anser att kultur är till för spridas."

Historielös och okunnig

Jag har vacklat i fildelningsfrågan. Försökt finna kärnan i Piratpartiets logik.
Men jag förstår fortfarande inte vem som i framtiden ska skriva böcker, filmer och låtar – om ingen vill betala för det.
Fantastiskt okunnigt. Försökt, men inte lyckats förstå - det är inte svårt.
Ronnie, det finns något som heter historia - det är samlandet av mänsklig aktivitet från det förflutna. Det var en tid då stora konstnärer skapade verk (som ingen då ville betala för) som vi ödmjukt och andaktigt tar del av än idag.
Det säger nog en del om dig att du för det första inte tror att det går att skapa något om ingen betalar för det, och för det andra är okunnig om det historiskt sett har skapats mängder av mästerverk utan någon som helst betalning.
Mästerverk som f ö lär finnas kvar långt efter det att Ronnie Sandahl slutat ta betalt för sina alster...

Haltande jämförelse var det ja...

Nätpiraterna älskar att likna gnälliga kulturarbetare med forna tiders industrier – snart bortglömda, hopplöst omoderna.
Men jämförelsen haltar. Ingen bröt sig in på Hälleforsnäs bruk och stal järnmalmen. Ett annat företag producerade samma vara och sålde den billigare.
Ouch! Näe, vem har en jämförelse som haltar??
En som försöker jämföra immaterialrätt och straffrätt - och vad värre är - antagligen inte ens förstår skillnaden...
Dessutom har Ronnie missat att det inte handlar om kulturarbetaren, det är kulturindustrin som är föråldrad, hopplöst omodern och i krig med nu-/framtid.
För 88:onde gången - att kopiera något innebär inte att något fysiskt försvunnit. Jag har t ex kopierat din text från artikeln - saknar du den?

Inte förstått någonting??

Samma problem när Piratpartiet jämför fildelningen med hur alla som arbetade med att såga is ur sjöarna blev arbetslösa när det elektriska kylskåpet kom i mitten av fyrtiotalet.
En avgörande skillnad även här. Ingen skickade ut arbetarna på isen för att sedan stjäla deras iskuber. Maskiner ersatte deras arbete.
Oh... Inte fattat någonting alls? Näe, kanske är du förlorad? Läs förra stycket ovan lååångsamt så kanske, kanske... Nej?

Inte ens gratis?

Och den dag en maskin kan skriva min tidningskolumn, eller mina romaner, då är också jag utkonkurrerad. Men fram till dess vägrar jag skänka bort mitt arbete.
Rädd för att ingen vill ha dina alster, ens om det är gratis?
Det hade jag varit i dina kläder...

Dessutom tog jag tillfället i akt att kolla runt lite på The Pirate Bay - och se - ingen tycks vara intresserad vare sig av att ladda ner eller dela ut
dina alster för den delen - inte ens gratis...
 
Så vägra på du - det tycks ju ha gett effekt...


//Zac, påminner om min bloggläsarundersökning


Läs även andra bloggares åsikter om Piratpartiet, övervakning, privatliv, Politik, Boströmssamhället, fildelning, upphovsrätten, kultur, ipred-lagen, ipred, sharing is caring Andra bloggare123

Kommentarer

  1. Alldeles utmärkt underhållande (och givetvis bildande) kvällslektyr detta! Jag får tacka :)

    SvaraRadera
  2. Gryyym läsning! Sprid detta ;)

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! Jo, denna blev nog både mer underhållande och lite mer elak än jag tänkt mig. Men visst retar man skiten ur sig när låtsas-intellektuella gör okunniga hafsjobb och tror de vet svaren...

    Men visst, jag har för all del gått i fällan - givetvis är artikeln bara till för att göra att Sandahl syns i media. All publicitet är bra publicitet... Men ser man till hans krönikor så kommenteras de t o m mer sällan än mina, så... ;o)



    //Zac

    SvaraRadera
  4. "Det finns något som heter historia...."
    Jo just det! konstnärer skapade verk som ingen ville betala för. Hur levde de då? på svältgränsen? Visst är det väl sorgligt att först efter deras död så blev de erkända och pengar började rulla in, men inte till dem själva. Jo vi tar tack och lov andaktigt del av deras verk ännu idag. För egen del så önskar jag att ÄVEN de själva fått ta del av sina alster medan de levde i detta liv. För hur man än tycker och tänker kring detta så lever vi i en hård värld, där var och ens rädsla för den egna försörjningen dominerar.

    Det märkliga är att man tycker att kulturarbetarna är giriga när de är rädda över sin försörjning. Varför talas det inte mer om att man ska dela med sig inom alla andra områden. Istället så röstar man på politiker som får över 80.000 i månaden (EU). De ska lösa bland annat denna fråga:) Jo jo lycka till!

    Om vi ska titta tillbaka på historien så kan vi lätt förstå varför kulturarbetare reagerar negativt. Formens kultur har varit något som man velat sno åt sig och tydligen så har inget förändrats. Sedan vad är kultur? All kultur som sprids är inte vacker och borde inte nå barnen som formas redan från start.

    Så be inte chefen om löneförhöjning! be istället om att få en timme ledigt för att gratis tjäna någon annan människa. Det finns så mycket att göra ideellt. ;) I annat fall byt jobb och bli kulturarbetare de har det ju så bra.

    SvaraRadera
  5. Tjenare.

    Vilka är de där verken som ingen ville betala för, som du nämner? Och vem skrev dem? Och under vilka premisser? Vilka var de stora konstnärerna som skapade dessa verk? Nämn namn, titlar, årtal.

    Och, när du hittar dina svar: Var ordet fritt på den tiden? Kunde en författare ens kalla sig fri skribent, som nu? Eller var han eller hon satt under censur och pressad av sträng ekonomi?

    Kulturen är aldrig någon industri. Den är en spegling av vår samtid, en genomlysning; röster som försöker avhandla och genomgripa. Och det är den kulturen som nu dras in i en skymning där alla dessa idogt arbetande författare, musiker, filmare, fria debattörer, attackeras och där deras jobb hotas.

    Och när man yppar sin oro, då utsätts man för hån.

    Olovlig kopiering har ju inte ett jota att göra med om en text "försvinner" eller inte. Det har att göra med att upphovsmannen har rätt till ersättning för kopian, för sitt jobb.

    SvaraRadera
  6. En fråga! är det ett kontorsnissesyndrom att reta sig på kulturarbetare ;) Vi kan tekniken vi kan sno "hela skiten"...

    SvaraRadera
  7. Lisbeth:

    Är det ett kulturnissesyndrom att inte ens vilja försöka förstå? Kulturarbetare har två val, att göra sig ovänn med en hel ungdomsgeneration eller att anpassa sig och inte göra det.

    Det är inte svårt att inse att någon kommer att anpassa sig, och är du inte på tåget då så kommer det tuffa iväg utan dig. Ungefär som en nyhetssida som hindrar google från att indexera dem på grund av att de inte får betalt för det. Visst, google får inte nytta av ditt material gratis, men du går under då ingen längre hittar dig.

    SvaraRadera
  8. "men du går under då ingen längre hittar dig."

    Varför ska någon hitta dig, om du inte får pröjs för ditt jobb? Handlar det bara om att synas, inte om att bibehålla en kulturell standard, vårda dem som äger förmågan att genomlysa samhället och samtiden?

    SvaraRadera
  9. Zac, trots dina försök att förlöjliga Ronnie lyckades du inte svara på huvudfrågan i hans argument. "Hur tänker de som laddar ner saker utan att betala för det att upphovsmannen ska kunna leva på det han gör?"

    SvaraRadera
  10. Vilken naturlag säger att upphovsmän skall kunna leva på det de gör? Eller rättare sagt det kopiorna på deras arbete drar in?

    Kulturen omsätter rekordsummor från år till år - varför tycks inte upphovsmännen kunna leva på sin alster idag - krävs det 4ggr så stor omsättning, 6ggr? Är inte det en både viktigare och intressantare fråga?

    Jag säger faktiskt vare sig bu eller bä i frågan, däremot inser jag vilket hinder dagens system innebär för spridande och utövande av kultur - för att inte tala om de ingrepp i människors privatliv som de tafatta försöken att motarbeta utvecklingen innebär - så är det solkart att jag lägger min röst på Piratpartiet 2010.

    Jag tycker nog att det är lätt att välja mellan en polisstat och en där upphovsmän får söka sig nya inkomstmodeller. Dessutom har det nog aldrig funnits ett sådant verktyg som internet innan...


    //Zac
    PS. F ö tycker jag nog att jag lyckas förlöjliga honom... ;o)

    SvaraRadera
  11. Anonym Då får tåget tuffa iväg. En hel ungdomsgeneration säger du. Inte stöder väl en hel ungdomgeneration piratpartiets tankar kring vad integritet innebär? En del ungdomar är kulturarbetare. Jag trodde att ni inom PP inte ville bli hittade och granskade. Integritetsfrågor gäller väl intrång i den personliga integriteten. Ändå så får jag en känsla av att det gäller att synas till varje pris. Okej många talanger upptäcks, men vad spelar det för roll om de inte kan försörja sig på det som de gör.

    Ska vi inte bevara och även förhöja den kulturella standarden eller går allt ut på att sprida så mycket som möjligt. Allt som sprids belyser inte verkligheten och speglar inte samhället. Kultur är inte bara musik, en tavla osv. Kulturen belyser det känslomässiga och mentala läget där de flesta av oss befinner sig. Vi borde som embryo säger vårda dem som äger den förmågan att belysa och upplysa oss. Istället så vill en del försvåra för dem. Varför?

    SvaraRadera
  12. Tjenare.

    Varför svarar du inte på frågorna?

    "däremot inser jag vilket hinder dagens system innebär för spridande och utövande av kultur"

    Jag sprider kultur. Jag utövar kultur. Det går bra, i dagens system. Sanningen är att dom som sprider kultur - eller vad dom tror att dom gör - utan att ha lov till det, är hindrade i dagens system. Och det är bra.

    SvaraRadera
  13. Som tillfällig talesman för ungdomsgenerationen kan jag säga såhär: Jag jobbar på en kulturorganisation och spelar och komponerar på min fritid. Musiken får jag nästan inget pröjs alls för (enstaka gig) och jobbet är fett underbetalt. Jag gör det här för att jag älskar det. Och jag är dessutom pirat. Hur kan det gå ihop? Är jag tvungen att växa upp och ta avstånd från endera kulturlivet eller piratrörelsen?

    SvaraRadera
  14. @Embryo "..att genomlysa samhället och samtiden?"

    Varför måste man ha betalt för det? Jag får inte en spänn för mina genomlysningar av samhället och samtiden och jag lägger ner en hel del tid. Jag tycker nog att man nedvärderar människan skaparlust om man påstår att den enbart klickas igång av ren girighet.

    Att bidra till kunskapsfloran och debatten är belöning i sig för det stora flertalet - låt oss inte glömma det.


    //Zac

    SvaraRadera
  15. Anonym "som tillfällig talesman" så är det ju! allt är under förändring. Bara du själv avgör om du är "tvungen" att ta avstånd från endera kulturlivet eller piratrörelsen. Vi har vår fria vilja. Du glömde jobbet som är "fett" underbetalt...kommer du att ta avstånd från det? Vad är det isåfall som kan hindra andra från att vilja ta avstånd från underbetalt kulturarbete. Vem skapar till sist kultur?

    Skulle du älska kulturlivet mindre om du fick mer betalt? Eller jobbet? Älskar du din situation för att du är underbetald? Eller skulle det sitta fint med lite "mer kulor".

    Verkligheten visar oss stora klyftor. För en del är t.ex. idrott kultur. Där finns pengar att hämta för en del... Samma sak gäller inom annan kultur. "Varför tycks inte upphovsmännen kunna leva på sina alster idag..." skrev Zac. Av samma anledning som när det gäller det mesta förmodligen. Det finns pengar att hämta endast för en del. Det är klart att det finns människor som då känner oro över sin situation. Det gäller inte bara kulturarbetare. Men de pekas ut. PP borde ägna sig åt integritetsfrågor som gynnar helheten istället. I annat fall så ryker de all världens väg.

    SvaraRadera
  16. Vilka verk och konstnärer är det du syftar på i din bloggpost?

    Och: nej ingen måste ha betalt för nånting. Men det ger dej inte rätt att fildela illegalt.

    Skriv ett manus. Det tar dej kanske tre år. Försök få det utgivet. Filmat. Uppsatt. Lyckas. Och se det fildelas, utan att du får en spänn. Lyckas. Och hör nätmobben hävda att "det är inte en mänsklig rättighet" att få betalt för sitt jobb.

    SvaraRadera
  17. Vilken manusförfattare och film är det du pratar om i din kommentar, embryo?

    Jag kan ta nästan vilken människa kring mig som helst, jag har, precis som de flesta, mängder av människor omkring mig som sysslar med någon form av konstnärsskap. Det är allt ifrån träsniderier, sömnad, tavlor, noveller, sagoberättande, matlagning, frisyrer till samhällsdebatt mm. Mig veterligen så är det i stort sett ingen som någonsin får betalt. Vilken tur att de inte drabbats av samma hybris och kräver betalt för att skapa och uttrycka sig, vilken tur att de inte känt den hunger för profit som tydligen totalt dödar den skapandeglädje de känner...

    F ö så är det väl snarast vi skattebetalare i allmänhet som ger lönen till den stackars manusförfattaren i och med filmstödet?


    //Zac

    SvaraRadera
  18. Jag pratar om den presumtiva manusförfattaren, den som du skulle kunna prova att vara.

    Ja, givetvis är svensk film statligt understödd, annars skulle den inte existera.

    Eller vad tycker du, egentligen, ska vi inte producera film? Om du verkligen föraktar kultur - yrkesmässigt producerad kultur: bio, teve, böcker, teater, dans, museer - skriv det då. Rakt ut. Allt det där finansieras och understödjes med skattemedel, precis som svensk idrott, sjukvård, vägar, elkraft.

    Men, till frågorna du inte besvarar; du skrev om "Det var en tid då stora konstnärer skapade verk (som ingen då ville betala för) som vi ödmjukt och andaktigt tar del av än idag."

    Och sen tar du upp dina kompisar som lagar mat?

    SvaraRadera
  19. Lisbeth är egentligen en man, en sur gammal gubbe.
    Inte heller har denna man skapat något själv och är inte en del av kulturskaparna.

    "Lisbeth" är en av mellanhänderna som tjänar på ANDRAS arbete, se skivbolag/förlag.

    Hycklare!

    SvaraRadera
  20. @Anonym Jag tror att Lisbeth är så verklig som man kan vara; en lite flummig kvinna i sina bästa år - och det säger jag med den största respekt! ;o)

    @embryo Jag tror faktiskt inte att du egentligen missuppfattar att det handlar om exempel på att människor skapar utan krav på girig monitär ersättning. Att skapa kommer inifrån. Det handlar om ett sätt att uttrycka sig, en mänsklig rättighet.


    //Zac

    SvaraRadera
  21. Så kulturarbetare är girigare än andra för att de vill ha betalt? ALLT vi gör är väl ett skapande. Nu är det ju så att vi har skapat ett ekonomiskt system som går ut på att tjäna pengar och inte tjäna andra i första hand. Varför ska tjänande gälla för kulturarbetare mer än andra. Alla andra kräver ju betalning, löneförhöjningar, bonus m.m. Förklara det!

    Dina kompisar som lagar mat, målar tavlor, berättar sagor ska ha all uppmuntran. Överhuvudtaget så borde vi uppskatta och värdesätta sådant mycket mer. Det är inte storleken på uttryckssätt och skapande som borde vara viktigast. Men DETTA gäller väl ändå stora erkända konstnärer. Inte tror jag att någon t.ex. vill sno "Märtas" kakrecept på internet. Det finns hur mycket kakrecept som helst där att gratis ta del av... Det var flummigt Zac att ta upp dina vänner i detta sammanhang. ...;)

    Jag är högst verklig, heter Lisbeth och är en nyfiken, envis, ibland glad, ibland grinig "kärring". Sedan det där med flummig....Hm

    Zac skapar intressanta trådar det säger jag med största respekt. Han må vara lite flummig men vilka är inte det.

    SvaraRadera
  22. "Han må vara lite flummig men vilka är inte det."

    Jag är inte lite flummig. Jag är ap-flummig.

    Men Zac: Vilka är konstnärerna, vars verk vi idag ödmjukt och andaktigt (?) (du menar nog andäktigt: om du inte menar att vi tar del av dom som änder gör?) tar del av? Vilka är dom där mästerverken, som skapades gratis?

    Och javisst, skapandet kommer inifrån. Är det ett skäl att man inte ska kunna ta betalt för det?

    Om inte staten ska betala för kulturjobbet, och inte fildelarna. Vem ska då betala? Vad tror du att det kostar att göra en film, skriva en bok, trycka en platta, instudera en pjäs?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Spam, rasistiska och liknande kommentarer tas omedelbart bort. Ovidkommande, reklaminriktade och förvirrade kommentarer kan också tas bort utan misskund.
Inlägg äldre än en månad modereras, så ha tålamod för publiceringen.
Kontakta mig om du tycker dig ha blivit felbehandlad eller om du vill anmäla någon opassande kommentar.
Och du, snälla, håll dig till ämnet.
Alla kommentatorer står för sina egna åsikter.

Populära inlägg i den här bloggen

Uppror i etablerade led!

Nu knävlar så händer det saker - SvD skriver idag: De första bevisen för att konsumtion av snabba kol-hydrater ökar risken för att få hjärtsjukdomar sätter ny fart på kritiken mot våra näringsrekommendationer. Ledande expert kräver en radikal omläggning och menar att budskapet om att äta mindre fett kan ha bidragit till fetmaepidemin. (Källa.)
Den "ledande experten" är Frank Hu, som man har stött på i massa sammanhang, riktigt respekterad forskare. Och det är inga dåliga bomber han slänger på det nuvarande paradigmet/etablissemanget:
... de så väl etablerade råden att minska det totala fettet är ett överförenklat budskap som saknar vetenskapligt belägg
... fördelarna med fettminskning gäller mättat fett, det vill säga fett från djurriket, och härdade transfetter, medan växtfetter kan ha god effekt
... nackdelen med antifettpropagandan är att den stimulerar till ökad konsumtion av snabba kolhydrater
... ökar den glykemiska belastningen, det vill säga höjer blodsocker…

Plötsligt händer det!

.. ja, undertecknad kommer rekommendera och nicka medkännande med en ledarartikel från Aftonbladet av, ingen mindre än, Anders Lindberg.
Men under personkonflikter och anklagelser kors och tvärs i Vänster­partiet finns en genuin värdekonflikt där religiösa traditioner och jämställdhet ibland hamnar på kollisionskurs.Och hedersproblematik är inget teoretiskt problem. Ungdomsstyrelsen uppskattade 2009 att ungefär 70 000 ungdomar, främst flickor mellan 16 och 25 år, begränsas i exempelvis val av partner.I dag är det möjligen ännu fler.Amineh Kakabaveh har nog en poäng i att den svenska vänstern i bred ­mening inte till fullo tagit till sig vidden av detta. Mordet på Fadime var en väckarklocka och mycket har hänt sedan 2002.Men tyvärr inte tillräckligt. Vänstern har ett rejält internt arbete att göra. Att kombinera synen på människor som fria varelser med egen vilja och kulturella strömningar som går på tvärs är inte enkelt. 

Och ändamålsglidningen är ett faktum...

Vad skönt att lagarna mot terrorism och grov brottslighet nu äntligen börjat användas!
Vad tryggt vi medborgare har fått det.
Och vad fel Piratpartiet och många andra fick!

Tryggt!