Filmrecension: Polisorkestern som kom bort

'Polisorkestern som kom bort '

En Egyptisk polisorkester på besök i Israel kommer vilse och hamnar ute i israeliskt ingenmansland. Där blir den stela och principfasta orkesterledaren tvungen att acceptera en kvinnlig kaféägares erbjudan om övernattning. Det blir en natt som påverkar både dem själva och de de möter.

Oscarsnominerad

Tydligen så skickade Israel denna film till Oscarsgalan 2008, men den blev underkänd som utländsk film då den innhöll mer än 50% talad engelska (resten är för övrigt arabiska och hebreiska), så de skickade 'Baufort' istället. Det var för övrigt något ovanliga filmländer som nominerades detta år; Österrike (som vann), Israel, Ryssland och Polen.

Och?

Filmen i sig är ljuvlig, helt enkelt ljuvlig! En mycket varm film om att vara lite vilsen i tillvaron, att acceptera andra människors likheter och slutligen att acceptera sig själv.
Mycket goda skådespelare och fotot och manuset samspelar så att det rent av sjunger om filmduken. Tempot påminner mest om Roy Anderssons senare verk, men helt utan den konstnärliga överväxel som han använder sig av. Många scener är nästan som stillbilder - långa och med små, små medel så förs historien vidare.
Manuset är oerhört välgenomarbetat, det skall bli oerhört roligt att se filmen igen, jag är helt säker på att jag kommer upptäcka en massa nyanser som jag missade första genomtitten.

++ Godkänd, ok på TV, men kanske lite blåsning på bio
- Underkänd, näe - inget att hänga i granen - undvikes som pesten!

Beeeeenjamin!

Jag läser i Expressen :  Benjamin är glad. Benjamin köper nya byxor. Benjamin är nöjd. Benjamin får syn på tvättrådslappen i byxorna; På tvättrådslappen stod det två separata instruktioner – en för kvinnor, och en för män. Kvinnoinstruktionen var de riktiga tvättråden, medan männen fick följande råd: "Don't even try, just give to:", följt av en pil till ordet "women". Benjamin förstår att det är ett skämt, men "sunkigt och ofräscht" . Benjamin blir chockad. Benjamin blir ilsk. Benjamin säger "det är sexistiskt, helt enkelt" . Benjamin klipper av lappen för att han klarar inte av att gå runt en sådan lapp. Benjamin publicerar en bild med lappen på Facebook. Benjamin hoppas på att den sprids. Benjamin märker att den sprids. Benjamin hamnar i Expressen. Benjamin verkar gladare igen. Jag tänker:  Benjamin kanske borde skaffa sig ett liv?

Plötsligt händer det!

.. ja, undertecknad kommer rekommendera och nicka medkännande med en ledarartikel från Aftonbladet av, ingen mindre än, Anders Lindberg . Men under personkonflikter och anklagelser kors och tvärs i Vänster­partiet finns en genuin värdekonflikt där religiösa traditioner och jämställdhet ibland hamnar på kollisionskurs. Och hedersproblematik är inget teoretiskt problem. Ungdomsstyrelsen uppskattade 2009 att ungefär 70 000 ungdomar, främst flickor mellan 16 och 25 år, begränsas i exempelvis val av partner. I dag är det möjligen ännu fler. Amineh Kakabaveh har nog en poäng i att den svenska vänstern i bred ­mening inte till fullo tagit till sig vidden av detta. Mordet på Fadime var en väckarklocka och mycket har hänt sedan 2002. Men tyvärr inte tillräckligt. Vänstern har ett rejält internt arbete att göra. Att kombinera synen på människor som fria varelser med egen vilja och kulturella strömningar som går på tvärs är inte enkelt.

Galen flyktingpolitik - och oansvarig

Flyktingpolitiken måste vara hållbar - även på fem, tio års sikt. Är vi inte beredda att vara första destination i alla lägen, kan inte Sveriges flyktingpolicy skilja sig radikalt från andra länders. Och om integrationen inte hinner med migrationen, skapas enklaver. Vilket kan leda till att människor som flyr hit, från förtryck och förföljelse, finner att samma strukturer har vuxit upp här. ( Källa .) Ja, vem ställer inte upp på detta? Bland det värsta jag vet är plakatpolitik där man signalerar godhet och handlingskraft och sedan vänder ryggen till och förnekar problemet. Offrar de man värnar om. Så har flyktingpolitiken fungerat i mångt och mycket. Sverigedemokraternas inflytande på stora delar av den svenska debatten har varit oproportionerlig och bedövande. Debatten har sedan snedvridits av twittervänstern som har styrt in debatten på att debattera SD och ingenting utom SD. Amen! Att debattera något annat har tolkats som en typ av tyst medgivande av SD's existens. G