Filmrecension: Kollopapporna

+ Underkänd, näe, detta är inget att hänga i granen - undvikes som pesten!

'Kollopapporna'

En halvt misslyckad pappa tar chansen att ta över ett kolla där han själv har riktigt fina barndomsminnen ifrån. Snabbt hamnar han på kollisionskurs med grannkollot, som är ute efter marken...

Herregud så fruktansvärt brutalt uselt... Det finns inte ett enda skämt som man inte förutsåg minst en halvtimme i förväg i filmen.
Sannolikt den sämsta film jag sett på flera år. Känns som om skämten blev över från ett refuserat manus till Polisskolan VIII eller nå't... Då förstår ni nog också lite grann nivån på skämten... Filmen är så usel att jag hade nog slängt den om jag så hade fått den.
Cuba Gooding Jr, som spelar huvudrollen har en kraftig förmåga att blanda bra filmer med riktigt brutalt usla. Nu vet jag iofs inte om jag kommer på en enda film där jag tycker att han är riktigt bra i sin egen roll, men däremot så händer det att filmerna varit bra, ex 'Livet från den ljusa sidan' eller 'Jerry Maguire', men det är aldrig hans förtjänst någonstans.

++ Godkänd, en film som är ok på TV, men som känns lite som en blåsning på bio

Plötsligt händer det!

.. ja, undertecknad kommer rekommendera och nicka medkännande med en ledarartikel från Aftonbladet av, ingen mindre än, Anders Lindberg . Men under personkonflikter och anklagelser kors och tvärs i Vänster­partiet finns en genuin värdekonflikt där religiösa traditioner och jämställdhet ibland hamnar på kollisionskurs. Och hedersproblematik är inget teoretiskt problem. Ungdomsstyrelsen uppskattade 2009 att ungefär 70 000 ungdomar, främst flickor mellan 16 och 25 år, begränsas i exempelvis val av partner. I dag är det möjligen ännu fler. Amineh Kakabaveh har nog en poäng i att den svenska vänstern i bred ­mening inte till fullo tagit till sig vidden av detta. Mordet på Fadime var en väckarklocka och mycket har hänt sedan 2002. Men tyvärr inte tillräckligt. Vänstern har ett rejält internt arbete att göra. Att kombinera synen på människor som fria varelser med egen vilja och kulturella strömningar som går på tvärs är inte enkelt.

Beeeeenjamin!

Jag läser i Expressen :  Benjamin är glad. Benjamin köper nya byxor. Benjamin är nöjd. Benjamin får syn på tvättrådslappen i byxorna; På tvättrådslappen stod det två separata instruktioner – en för kvinnor, och en för män. Kvinnoinstruktionen var de riktiga tvättråden, medan männen fick följande råd: "Don't even try, just give to:", följt av en pil till ordet "women". Benjamin förstår att det är ett skämt, men "sunkigt och ofräscht" . Benjamin blir chockad. Benjamin blir ilsk. Benjamin säger "det är sexistiskt, helt enkelt" . Benjamin klipper av lappen för att han klarar inte av att gå runt en sådan lapp. Benjamin publicerar en bild med lappen på Facebook. Benjamin hoppas på att den sprids. Benjamin märker att den sprids. Benjamin hamnar i Expressen. Benjamin verkar gladare igen. Jag tänker:  Benjamin kanske borde skaffa sig ett liv?