17 maj 2008

Varg! skrek musikbranschen!

Trillade på detta underbara klipp som kanske gör att en del upphovsrättsbeivrare nyktrar till lite grann: Denna nämns också i en artikel(rekommenderas!) av Rasmus Fleischer, som för övrigt visar på en massa andra roliga(?) ställningstaganden ifrån en förvirrad musikbransch:
  • Införandet av en "musikerskyddslag", eftersom ljudfilmen kom och konkurrerade ut de livemusiker som spelade till stumfilmerna på biograferna.
  • Förbud, alternativt straffavgifter för elektriska orglar, eftersom dessa kunde - med sitt feta ljud - utgöra konkurrens, och därmed ersätta flera musiker med en elektrisk orgelspelare.
  • Höga avgifter på "högtalarmusik", satta så högt att efterfrågan på levande musik skulle öka.
  • "Straffskatt på synthesizers" för att grunda "stöd för större orkestrar".
  • Discon som hela musiklivets baneman, framför allt för dansbanden; den s k "dansbandsdöden". Detta skulle stävjas med förbud mot alkoholförsäljning för lokaler utan livemusiker och en "särskild diskoteksavgift". Denna avgift genomfördes genom upphovsrättslagen några år senare som en generell licensavgift för offentligt bruk av högtalarmusik. Fleischer pekar tydligt i ett annat inlägg på att organisationen som hanterar denna licensavgift, Sami, totalt har förlorat sina initiala mål ur sikte:
    Ännu kring 1980 underströk Sami ständigt att syftet var att “slå vakt om den levande musiken”, genom att med upphovsrättslagens hjälp fördyra användande av inspelad musik. Efter att lagen ändrats 1986 visade det sig dock finnas förutsättningar för snabb ekonomisk expansion, som fick Sami att glömma bort sitt kvalitativa mål att skydda musikers arbetsmarknad, och snabbt transformeras till en organisation som i praktiken omfördelade pengar från en stor uppsättning företag och till en liten klick massmedialt framgångsrika artister.
En fråga man kan ställa sig är varför skapande ersätts olika; konstnärers alster (bild/text/musik/form) gäller 70 år efter upphovsmannens död då ett vanligt produktpatent gäller i blott 17 år?

Mer om min syn

Andra länkar

SvD: Diskoteken kunde inte heller stoppas SvD: Replik - Hur klarar sig kompositörer utan upphovsrätt? Jag tillägnar Creative Pirate till Björn Ulveaus

Upphovsrätt, Israel och godtycke Relevant fråga faktiskt Pengarna finns, men vem har “rätt” till dem? Bättre avtal Varken musiker eller upphovsrätt försvinner Dela med er eller gå under

//Zac

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Spam, rasistiska och liknande kommentarer tas omedelbart bort. Ovidkommande, reklaminriktade och förvirrade kommentarer kan också tas bort utan misskund.
Inlägg äldre än en månad modereras, så ha tålamod för publiceringen.
Kontakta mig om du tycker dig ha blivit felbehandlad eller om du vill anmäla någon opassande kommentar.
Och du, snälla, håll dig till ämnet.
Alla kommentatorer står för sina egna åsikter.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...