För lite kritik mot Juholt!

Läser en ärlig och naken Peter Högberg hur det är att yppa minsta kritik mot makten inom partiet och snabbt bli utpekad och utstött. Det får mig att fundera lite kring hur vänsterdebattörer resonerar och hur det har bidragit till denna politiska krasch.

För lite kritik?

Jag har inga problem med att man håller sin partiledare under armarna när någon affär uppstår. Man får gärna vara enögd och öppet partisk.

Det hör till

Men när affärerna avlöser varandra så blir försvaret snabbt halsstarrigt, aggressivt och anklagande. Det är där någonstans som det övergår till att bli pinsamt och inte sällan improduktivt. Någonstans så borde antalet och frekvensen av felsägningar, feltolkningar, klumpigheter och inte minst rena lögner bli alarmerande tydliga.

Vad gör man då?

Blundar hårt, fortsätter medvetet och hoppas på att det skall ta slut?
Fortsätter av bara farten och höjer rösten än mer till bristningsgränsen?
Erkänner att det gått för långt och därmed riskera att bli utpekad som förrädare?

Puh!

Detta gäller alla politiska debattörer, det gäller moderata, alliansanhängare, vänsterdebattörer. Nu är det så oerhört tydligt vänsterdebattörer som är aktuella eftersom Juholt varit för liten i rollen och serverat problem efter problem efter problem. Jag tror att många högljudda debattörer i hemlighet är lite lättade då de inte längre behöver försvara dumheter, otur och lögner ifrån sin partiordförande.

Av bara farten?

Andra fortsätter på den halsstarriga, aggressiva och anklagande banan och pekar finger åt media i fortsatt försvar. Tyvärr innebär det att man inte kommer någonstans, inte lär sig någonting om hur illa det gick.

Mer om...

PolitikBodströmsamhället
PiratpartietFRA-lagen